• +31 (0)33 7601 345

Fietsen over oude spoorlijnen - Sophus Travel

Fietsen over oude spoorlijnen

In steeds meer steden zie je dat grote sommen geld worden geïnvesteerd in industrieel erfgoed. Oude fabrieken en pakhuizen bijvoorbeeld, die tientallen jaren hebben leeg gestaan, vervallen en lelijk, worden opgeknapt en dat heeft een aanzuigende werking op (buitenlandse) exploitanten die toekomst zien in de oude meuk. Veel oude gebouwen zijn simpelweg te kostbaar om te renoveren en worden gesloopt. Maar waar ze blijven kunnen pareltjes ontstaan. Een verademing waarin geschiedenis weer tot leven komt.

In Dorchester in het zuiden van Engeland is een oude wijk hip en levendig worden door de oude bierbrouwerijen te renoveren. Omdat ze – voor de watertoevoer - langs de rivier zijn gebouwd is een vervallen buurt nu een van de leukste wijken van de stad.

Niet alleen in de steden wordt industrieel erfgoed in nieuwe jasjes gestoken, op het platteland kan je tegenwoordig op steeds meer plekken over oude spoorlijnen wandelen of fietsen. Een van de eerste spoorlijnen die is omgeturnd tot fietspad is die tussen Bristol en Bath. De spoorlijn gebruikte men om kolen uit de mijnen te vervoeren voor de stoommachines in de fabrieken. De industriele revolutie was de snelle groei in productie van goederen maar het was óók een transportrevolutie, men bouwde een uitgebreid netwerk van kanalen en laten nam het spoor dit over. Fabrieken en pakhuizen raken misschien in verval maar de kanalen en spoorlijnen blijven over. Een uitgelezen kans voor herontwikkeling dus.

Niet alleen Engeland heeft dit succes ontdekt, ook in de rest van Europa worden spoorweglijnen omgevormd tot fietspaden. In België sluiten ze aan bij een groter netwerk van fietsknooppunten. In Spanje heten ze 'via verdes', ofwel groene wegen. Ze zijn ideaal voor fietsers, omdat ze vlak zijn. Onderweg zie je vaak de afgelegde afstand aangegeven. De potentie voor nog veel meer fiets- en wandelpaden is groot, want alleen al in Spanje ligt nog zo'n 7.000 kilometer aan spoorlijnen die niet meer gebruikt worden. Van de stationnetjes worden sommige verbouwd tot café of restaurant, van anderen zie je alleen nog de restanten, met soms nog de plaatsnaam. Het mooiste is natuurlijk dat de oude spoorlijnen je leiden naar plekken waar je met openbaar vervoer of auto niet kan komen, dwars door het landschap, met mooie uitzichtpunten.

Eentje die onlangs is geopend is de Waterford Greenway in Ierland. Met 46 kilometer is het de langste landschapsroute – zonder auto’s – van het land. Het is een fiets/wandelpad langs de oude spoorlijn tussen Waterford en Dungarvan en telt maar liefst elf bruggen, drie viaducten en een tunnel van 400(!) meter lang. Geen vrees, de tunnels zijn goed verlicht!


Stedentrips

Ga eens op stedentrip met een groep.


Landen Europa

Groepsreizen naar landen in Europa.


Themareizen

Ga eens op stedentrip met een groep.